Iedereen werkt en komt in contact met data. Om de medewerker hiervan bewust te maken zijn er meerdere persona’s ontwikkeld waarmee zij zich moeten kunnen identificeren. Door deze tot leven te brengen en te plaatsen in een avontuur kregen zij, en het gehele project, een unieke plek in de Rabobank.




Uit doelgroepinterviews kwam naar voren dat data werd gezien als iets saais en dat de relevantie voor het eigen werkgebied niet altijd werd begrepen of gezien. Dit is vreemd, aangezien iedereen te maken heeft met data!
Binnen de huisstijl moest data gezien gaan worden als iets spannends. In eerste instantie zijn drie voorstellen gepresenteerd waarin data centraal staat in een avontuur. Voor elk avontuur was er een moodboard, mock-up, illustratie en icoon gemaakt. De gehele klantpresentatie is hier te bekijken.
Expeditieteam
Nadat de klant had gekozen voor het bergenthema, zijn de vijf persona’s omgetoverd tot een groep bergbeklimmers die als een expeditieteam op zoek gaan naar data.
Voor elke persona is zowel een illustratiefiguur gemaakt als bijpassende fotografie en een functie binnen het expeditieteam.
Denk bijvoorbeeld aan de persona “Supporter”, die een ondersteunende rol heeft wanneer het gaat om datagebruik. Deze wordt in het expeditieteam weergegeven als een sherpa, die het gehele team helpt verder te komen.
Alle persona’s zijn hier te bekijken.


Bergen aan illustraties
Ter ondersteuning van de communicatie over de persona’s is er een beeldbank met illustraties gemaakt die allemaal te maken hebben met een expeditieteam in de bergen.
Deze illustraties kunnen worden gebruikt in verschillende digitale en printuitingen.
Persona guide
Naast meerdere e-learnings, kick-offs en animaties krijgen nieuwe Rabobankmedewerkers ook een speciaal boekje waarin uitgebreid wordt verteld welke persona zij zijn als het gaat om datagebruik binnen de Rabobank.
Op deze manier is elke nieuwe Rabobankmedewerker direct op de hoogte van hoe belangrijk datagebruik is en op welke manier zij in contact kunnen komen met data.
Het complete boekje is hier als een digitale versie te zien.
